• وبلاگ : لاابالي
  • يادداشت : نقش شيطان
  • نظرات : 0 خصوصي ، 7 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    آنچه همه ي دين ها و باوره بر آن بنياد گرفته اند و بدان تكيه دارند، پيوند ميان خدا و خلق است و آن پيوند نيز دوستي و محبت است. ابن عربي حقيقت را اينگونه مي داند:

    خدا بود و هيچ با او نبود. گنجي نهفته بود. دوست داشت شناخته شود. جهان را آفريد تا او را بشناسند.

    از اين مطلب تقريبا هدف خدا از آفرينش انسان - با استناد به گفته ابن عربي - مشخص مي شود.

    پاسخ

    خيلي خوب بيان كردي هادي جون!!حالا من فرض مي گيرم كه اين هدفي كه ابن عربي تبيين كرده درست باشه،‏ و فرض بگيريم انسانها هيچ تمايلي براي شناخت خداوند نداشتند،‏اونوقت هدف خداوند ناكام مي مونه!! حالا از يك زاويه ديگه نگاه كنيم،‏خداوند هدف گذاشته كه انسان (با معناي عام) به سمت كمال بره يا به معرفت الهي برسه، آيا شيطان اين وسط به صورت مانعي براي هدف خداوند ظاهر شد؟ (لطفا اين مطلب رو تشريح كن)

    اگه قرار باشه دوستان اينجوري كامنت بذارن من يكي كه ديگه نوشته هاشون رو نمي خونم !_ از كجا فهميديد منظورم هادي شيرينِ !‏_

    بياين همه با هم پيش بريم! اگع قرار بود تمام مطلب يکجا بيان بشه حامد يک مقالخ مي نوشت و براي هممون ميل مي کرد. پس در بدو امر صبور باشيم!

    در مورد سوال مديريت محترم بلاگ :)‏

    شيطان نمك آفرينش ِ !

    اگه نبود من يكي كه بهم خوش نمي گذشت.

    بخوام يه خورده شيطنت رو كنار بذارم! مي گم بريد داستان ابليس و معاويه رو در مثنوي مولانا مطالعه كنيد . در اين باره شديدا با حضرت مولانا هم عقيده ام.

    پاسخ

    خيلي ممنون (با لهجه بادر بخونيد)از اونجايي كه برخي از بچه فرصت خوندن اين داستان رو ندارند، حتما به صورت خلاصه اون رو ارايه مي كنم.
    + ميلاد 
    ساده تر بخوايم نگاه كنيم به اين نتيجه مي رسيم كه اگه خدا هدفش اين بود كه ما به اجبار ازش اطاعت كنيم اصلا لازم نبود قدرت اختيار به انسان بده! به عقيده من خدا مي خواد كه ما به اين نتيجه برسيم...
    پاسخ

    خوب نوشتي، ازت انتظار نداشتم :)
    + اميد 
    چي بنويسم كه چي بلدم! خوبه رفيق
    پاسخ

    ما اوچيکيم داش اميد.

    من فكر مي كنم كه ابتدا بايد هدف خدا رو در رابطه با خلقت آدم مشخص كنيم. چون خدا حكيم هست پس حتما هدفي براي آفرينش انسان در نظر گرفته است.

    هدف خدا از آفريدن انسان چي بوده؟ ( از مدير وبلاگ ميخوام اين رو برامون شفاف كنه !!؟ )

    همچنين من نمي فهمم غايت للمخلوق هست و نه للخالق و با اين حرف هم مخالف هستم كه اگه خدا هدف قرار بده و بهش برسه نقص خداست. اگه منظور الف.م. و آجودان اينه كه اگه هدفي هم باشه اون براي انسان هستش و حتما منظورشون هم كمال انسانه اين هم البته به نظر من مي تونه اشتباه باشه.

    من فكر مي كنم كه اگر انسان آفريده نمي شد، وجود خدا هم زير سئوال مي رفت(البته نعوذ بالله) اما چون خدا وجود دارد (طبق اصل يك) اين اصل اين رو مي طلبه كه كسي هم وجود داشته باشه كه اين وجود داشتن رو قبول كنه يا رد كنه. پس هدف از آفرينش انسان صرفا خودش نبوده ، بلكه خدا هم هدفي از آفرينش اين موجود مختار داشته و پيِ آفرينشش به اون هدف رسيده ( تبصره: زمانبندي در رابطه با كارهاي خداوند مثل زمانبندي ما نيست چرا كه به هر كه اراده مي كند و مي گويد شو، مي شود. پس ممكنه هدف و موجود در يك زمان اتفاق بيفته نه از پس يكديگر) . اما چون خدا حكيمِ و انسان رو مختار آفريده حتما تمام جنبه هاي مختلف رو بررسي كرده و به اين نتيجه كه شيطان هم باشه. حالا براي چي ؟ ( اين سئوال بسيار شديد بستگي داره به هدف از آفرينش انسان كه اينو بايد مدير وبلاگ تبيين كنه )

    پاسخ

    خيلي ممنون که بخشي از نکات مربوط به تذکر الف. ميم رو جواب دادي.
    در مورد تبيين هدف خداوند بايد بگم که اين موضوع در دستور کار بلاگ قرار داره، يعني سعي خواهيم کرد با طرح چند مساله پيرامون اين موضوع، بعد از چند پست اين هدف را تبيين کنيم (و البته نه تعيين)

    شيطان يه جورايي آينه عمل خودمونه...!

    با ::غايت للمخلوق است و نه للخالق:: هم موافقم... چون اثبات شي در مقام ما وضع اليه نفي ما ادات نمي كنه...!!

    در هر حال به نظر من حركت، رسيدن و شدن مهم هستش... حالا هر كي به اندازه توانايي و وسع خودش حركت مي كنه، مي رسه و ميشه!

    به نام خدا
    سلام
    به نظرم توي همون سؤال اولي يک خلط بزرگ شده. کمال انسان هدف خداست اما به قول آقايون غايت للمخلوق است و نه للخالق. اگر قرار باشه خدا هدفي قرار بده که بهش برسه نشان دهنده نقص خداست که اين گونه نيست.
    يک روايت جالبي نقل شده که شيطان پس از طرد از بهشت ، شبهاتي رو براي فرشتگان مطرح مي کنه که قابل تأمله. اين بحث شما هم در اون شبهات مي گنجه. علامه طباطبايي در ذيل داستان مربوط به خلقت آدم در آيات ابتدايي سوره اعراف اين شبهات رو مطرح، و به اونها جواب مي ده.
    يا علي

    پاسخ

    اول، خير مقدم جناب الف. ميم . سرفراز فرمودين.
    دوم همانطور که آقايان گفتند رسيدن به کمال غايت للمخلوق است و نه للخالق. کاملا موافقم.
    سوم، اگر به فرض هم بفرماييد که خداوند بدون هدف عالم رو انسان رو آفريد (که من موافق نيستم) باز هم شما جواب اولين سوال بحث حاضر رو داديد. "آيا خداوند از خلقت آدميان غايتي و هدفي داشته يا نه؟"
    چهارم، داشتن هدف براي خداوند نه تنها نقص نيست که اگر نداشت ناقص بود. هر چند ساز وکار تحقق هدف براي خداوند متفاوت است از آنچه که براي انسان تعريف شده، اما خداوند حتما خلقت را با هدف انجام داده. حتي اگر از بيان خودت هم استفاده کنم، هدف خداوند اين است که انسان تلاش کند تا به کمال برسد. حال دقيقا موضوع بعد اين مي شه که اگر انسانها تلاشي براي رسيدن به کمال نکردند، آيا هدف خداوند معطل مانده است؟
    پنجم، اگر احيانا بحثي در مورد خداوند در اين بلاگ صورت بگيره، در مرحله اسماء و صفات اوست نه در مرحله ذات او. لذا تنزيه با معناي تام مدنظر نيست. گاهي سعي مي کنيم براي درک بهتر برخي مسائل از اسماء و صفات که در مرحله کثرت هستند و با توانايي فکري ما همخواني بيشتري دارند استفاده کنيم.