• وبلاگ : لاابالي
  • يادداشت : نقش شيطان
  • نظرات : 0 خصوصي ، 7 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    به نام خدا
    سلام
    به نظرم توي همون سؤال اولي يک خلط بزرگ شده. کمال انسان هدف خداست اما به قول آقايون غايت للمخلوق است و نه للخالق. اگر قرار باشه خدا هدفي قرار بده که بهش برسه نشان دهنده نقص خداست که اين گونه نيست.
    يک روايت جالبي نقل شده که شيطان پس از طرد از بهشت ، شبهاتي رو براي فرشتگان مطرح مي کنه که قابل تأمله. اين بحث شما هم در اون شبهات مي گنجه. علامه طباطبايي در ذيل داستان مربوط به خلقت آدم در آيات ابتدايي سوره اعراف اين شبهات رو مطرح، و به اونها جواب مي ده.
    يا علي

    پاسخ

    اول، خير مقدم جناب الف. ميم . سرفراز فرمودين.
    دوم همانطور که آقايان گفتند رسيدن به کمال غايت للمخلوق است و نه للخالق. کاملا موافقم.
    سوم، اگر به فرض هم بفرماييد که خداوند بدون هدف عالم رو انسان رو آفريد (که من موافق نيستم) باز هم شما جواب اولين سوال بحث حاضر رو داديد. "آيا خداوند از خلقت آدميان غايتي و هدفي داشته يا نه؟"
    چهارم، داشتن هدف براي خداوند نه تنها نقص نيست که اگر نداشت ناقص بود. هر چند ساز وکار تحقق هدف براي خداوند متفاوت است از آنچه که براي انسان تعريف شده، اما خداوند حتما خلقت را با هدف انجام داده. حتي اگر از بيان خودت هم استفاده کنم، هدف خداوند اين است که انسان تلاش کند تا به کمال برسد. حال دقيقا موضوع بعد اين مي شه که اگر انسانها تلاشي براي رسيدن به کمال نکردند، آيا هدف خداوند معطل مانده است؟
    پنجم، اگر احيانا بحثي در مورد خداوند در اين بلاگ صورت بگيره، در مرحله اسماء و صفات اوست نه در مرحله ذات او. لذا تنزيه با معناي تام مدنظر نيست. گاهي سعي مي کنيم براي درک بهتر برخي مسائل از اسماء و صفات که در مرحله کثرت هستند و با توانايي فکري ما همخواني بيشتري دارند استفاده کنيم.