سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از روی دوستی نگریستن به چهره دانشمندعبادت است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

لاابالی
خانه | ارتباط با لاابالی مدیریتبازدید امروز:2بازدید دیروز:23تعداد کل بازدید:67351

 :: 86/12/8::  5:32 عصر

داستان تا به حال اینطور گذشت که در جواب اینکه «در صورت عدم فرمانبری و اطاعت مردم ، آیا خللی بر هدف خداوند وارد می شود یا نه؟» پیشنهاد شد که اول هدف خداوند بیان بشه!‏از ابن عربی اینطور نقل قول شد که هدف خداوند شناسانده شدن بوده و برخی بزرگان هم رسیدن کمال برای انسان رو هدف خدا دونستند؛‏ بعد سعی کردیم نقش شیطان رو این وسط معلوم کنیم. نمک آفرینش، نقش آینه اعمال انسان و ... ماحصل نظرات در مورد شیطان بود، البته لازمه که نقش شیطان خیلی عمیق تر بحث بشه، اما قبل از اون می خوام شبهه قبلی رو جواب بدم. 

آیا خداوند می خواست که در جهان فساد و خونریزی رخ ندهد،‏ولی رخ داد؟ آیا قرار نبود که شیطانی وجود داشته باشد،‏ ولی چون شیطان تمرد کرد آنگاه امور به نحو دیگری جاری شد؟

با پذیرش اصل حکمت خداوند، مسلم می دانیم که اینطور نیست که امور تحت تدبیر خداوند نباشد و این امر مسلم است که خداوند بر امور چیره است. هر چند که شیطان از خواست خدا تمرد کرد،‏ اما این تمرد نه تنها هیچ خللی در هدف خداوند ایجاد ننموده که اصلا اراده و مراد او بوده است.  

 

«جهان بی شیطان،‏جهانی نبود که خداوند می خواست.»

در یکی از نظرات هم اشاره شده که اگر قرار بود همه از امر باری تعالی تبعیت کنند،‏ آنوقت جهان انسانها هم همچون جهان دیگر حیوانات و یا فرشتگان خلق می شد. درک این معنا، کمک شایانی در رفع این توهم می نماید که اگر خلایق نافرمانی کنند، هدف خدا محقق نمی شود.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ