سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خرسندى مالى است که پایان نیابد [ و بعضى این گفته را از رسول خدا ( ص ) روایت کرده‏اند . ] [نهج البلاغه]

لاابالی
خانه | ارتباط با لاابالی مدیریتبازدید امروز:18بازدید دیروز:23تعداد کل بازدید:67367

 :: 87/1/27::  11:9 عصر

خواجه چون بیلی به دست بنده داد

بی زبان معلوم شد او را مراد

دست همچون بیل،‏ اشارتهای اوست

آخر اندیشی عبارتهای اوست

 

وقتی اربابی به دست غلام خودش بیلی رو میده،‏ نشانه این هست که از او می خواد با اون بیل، کاری رو انجام بده و عملا اجازه بهره گیری از اون بیل رو هم صادر کرده!! حالا که هم عقل داده شده و هم اختیار،‏ پس هر نوع فکر کردن و رای صادر کردن راجع به خدا ممکن فرض شده،‏ هر چند که همه اونها درست نیستند.

مقصود از بیان نظریه مارکس نسبت به خدا هم همین بود که اشاره کنیم انسانها بهره مند از اختیاری هستند که مسبب و ایجاد کننده اون،‏ قواعدی مکانیکی و حاکم بر جهان مادیه!!‏ این قواعد انقدر خوب تنظیم شدند که اگر کسی فکرش رو در همین سطح نگه داره،‏ اصلا برای زندگی دنیایی نیازی به تکیه بر دیگر قواعد دیگر (معنوی) نمی بینه و به راحتی زندگی خودش رو می گردونه،‏ می شه به راحتی نهایت دنیا رو زمان مرگ فرض کرد و اونوقت مکانیسم های موجود در این عالم جوابگوی تمامی نیازهای بشر خواهند بود و نظریه مارکس به خوبی جواب می ده (فقط واسه قرابت به ذهن می گم!‏ یه لحظه قواعد نیوتن رو در نظر بیارید، تا وقتی که با سرعت بسیار محدود حرکت می کنید‍‏،‏تمامی اونها درست هستند و نیازی به هیچ چیز جدیدی ندارید، اما اگه یه کم سرعت رو بالا ببرید می بینید که همه اونها ناکارامد هستند،‏می دونید چرا؟ چون برای ساده سازی مساله بسیاری از متغیرها حذف شدن تا مساله قابل فهم بشه، مثله کاری که علم امروز با حقیقت می کنه و مثل کاری که مادی گرایان با حقیقت عالم می کنن و اونرو در سطح فهم و علم بشری تقلیل می دن)

به هر صورت قصد من جواب دادن به مارکس نیست، چون به سادگی می تونید نظریاتی که موید نیاز حقیقی (و نه موهومی) انسان به وجود خدا هست رو مطالعه کنید و از اعتقاداتتون دفاع کنید. اما مساله مهم اینه که به این موضوع فکر کنید که داشتن اختیار برای شما چه مطلوبیت هایی داره و چه معایبی ؟

 

پ.ن. سعی می کنم از این بعد مرتب هر سه شنبه به روز کنم.

پ.ن. لطفا تا اینجای بجث رو مرور کنید و راجع به سیر بحث نظر بدید.

پ.ن. جواب مسائل مطرح شده در بخش نظرات رو هر چند وقت یکبار در یک پست مشخص بیان می کنیم تا قابلیت بحث بیشتری داشته باشه.




لیست کل یادداشت های این وبلاگ